گفتگو با مهندس فلكيان ، نامزد دومین دوره انتخابات اتحادیه صنف رایانه استان یزد


یزدفردا "باتوجه به اعلام رسمي كميسيون نظارت استان يزد و انجمن نظارت بر انتخابات اتحاديه هايصنفي، انتخابات اتحاديه صنف رايانه يزد از ساعت 09:00 لغايت 16:00 روز پنجشنبه مورخ 26 آذر 1388 در محل حسينيه جنب مسجد روضه محمديه(حظيره) برگزار مي گردد .
تلاش نمودیم تا نقطه نظرات، ديدگاهها و برنامه های نامزدها این دوره اتحادیه را منعكس نمايیم که ماحصل موضوع را باهم مرور می کنیم
نام و نام خانوادگي : محمد حسن فلكيان
سال تولد : 1361متولد یزد
تحصيلات:---
عنوان مركز: شرکت مادیزد
سمت كاري : مدیرعامل
سوابق فعاليتهاي اجرايي: درحال حاضر مدیرعامل شرکت مادیزد و نزدیک 8 سال است که درعرصه فناوری اطلاعات استان فعالیت می کنم
سابقه عضويت در نهادهاي مرتبط با فناوري اطلاعات: در زمینه فعالیت های اجتماعی هم اینک عضو هيت مديره سازمان نظام صنفي رایانه استان يزد می باشم

سوالات مشترك
1. اهم برنامه هاي مدنظر خود را در خصوص مديريت صنف رايانه ارايه نماييد
معتقدم در زمینه های ارتقاء توان فني متخصصين شركتها با تدارك و فراهم سازي كلاسهاي آموزشي، افزايش قدرت و توان مالي شركتها وفروشگاهها جهت ارائه خدمات و محصولات به بخشهاي خصوصي و دولتي از طریق اخذ تسهیلات ارزان قیمت، سعي در تعديل و واقعی کردن مالياتها و دفاع از حقوق فعالان آی تی استان با عنايت رسته كاري و فرهنگ سازي و به روز رساني بخش دولتي و خصوصي توسط اين شركتها، گسترش خدمات رفاهي و ورزشي با توجه به خستگی بیش از حد این شغل و کسالت اعضا باید فعالیت موثرتر وبیشتری انجام دهیم.

2.تحليل خود در مورد مهمترين نقاط قوت فناوري اطلاعات استان يزد را مطرح نماييد
از مهمترين نقاط قوت این صنف وجود نیروی انسانی مستعد و متخصص و مراکز دانشگاهی متعدد و مناسب و همچنین شرکتها و موسسات دارای توان فنی بالا و کم ادعا و بی نام و نشان است.

3. نظرتان در خصوص نقاط ضعف هاي فعلي استان يزد در زمينه فناوري اطلاعات شرح دهيد
* از مهمترین نقاط ضعف ، صدور بی رویه پروانه كسب در اين صنف است که بدون توجه کافی به تخصص و تجربه متقاضيان انجام پذیرفته است. این امر خود، عواقبی همچون افزايش بيش از اندازه مراکز عرضه بدون تقاضای موجود در بازار و عرضه خدمات ومحصول با کیفیت پائین را درپی داشته است. عدم نظارت کافی بر مصوبه ها ونرخنامه ها وتعرفه ها، عدم نظارت بر رعايت استانداردهاي لازم از دیگر نقایص است .
*ازنکات ضعف حائز اهمیت دیگر ، گرايش بخش دولتي جهت خرید محصول وخدمت از خارج استان است که حجم کوچک بازار استان را بازهم کوچکتر کرده است. البته ازدلایل عمده این امر عدم اطمينان کافی به توان داخل استان و شناخت لازم از آنست. این درحالی صورت می پذیرد که تجربه و تخصص لازم در اغلب رشته ها با هزينه كمتر با توان بومی وجوددارد .در واقع تشکلها باید با معرفی توانمندیها و نظارت کافی بر ارائه محصول وخدمت ، اطمینان بازار را جلب نمایند.
4. مهمترين چالشهاي پيش روي آي تي در كشور و به خصوص در استان را مطرح نموده و راهكارهاي
مواجهه با چالشهاي مذكور را مطرح نماييد.
* به نظر مي رسد بزرگترين چالش حال حاضر ، ركود اقتصادي جهاني مي باشد كه بالطبع كشور و استان ما را نیز در بر گرفته است و در این وضعیت بخش خصوصي به ناچار باید مبادرت به كاهش هزينه ها نماید لیکن در حالیکه در همه دنیاآی تی را تنها ابزار کاهش هزینه ها و راه عبور از بحران می دانند ، عدم اطلاع رسانی کافی وفرهنگ سازی لازم باعث شده است حتی بخش خصوصی ، آی تی را در شركت های خود محدود كرده و يا اقدام به حذف آن كنند و دوایر دولتی نیز بودجه های آی تی خود را یا کاهش داده ویا آن را بسیار محدود وناچیز وضع نمایند و لاجرم این جمله که امروزه زمينه پيشرفت هر واحد منوط به روز رساني اين بخش مي باشد در حد شعار باقی مانده است بطور مثال برخی از ارگانها جهت تعمير دستگاههاي معيوب و يا خريد تجهيزات جديد و يا خريد خدمات براي بسترهاي مخابراتي خود ، حتي مجبور به جابجايي بودجه ها با محلهاي عمراني و یا غيره مي گردند .
* مهمترين مسئله بعدي كه سبب كند شدن سرعت رشد بخش آ ی تی و يا حتي توقف اين بخش شده است ، افزايش بي رويه مالياتها است كه با عنايت به نوپابودن اين صنعت و تحولات سریعی كه در آن اتفاق مي افتد و شمار زياد متقاضيان فعالیت درآن مي بايست برای واقعی کردن مالیاتها چاره ا ي انديشيد و براي سنجش حقیقی عملكرد شركتهاو فروشگاهها از سوی ممیزین مالياتي بايد مذاكرات و جلسات متعددی با مسئولان ارشد مالیاتی کشور واستان انجام پذيرد تا دیدگاه ایشان به واقعیات صنف نزدیک گردد.
5. نقش و رويكردي كه تشكلهاي صنفي براي توسعه فناوري اطلاعات دارند از نظر شما چيست
البته نقش وتاثیر تشکلهای صنفی بر حوزه صنفی خود و حتی سایر اقشار جامعه انکار ناپذیر است اما قدرت و توان این تشکلها باید در جهت دفاع منطقی از اعضا خود مصرف شود .لذا منتخبین در هیات مدیره در واقع سطح واسط ورابط بين اعضاء ( فروشگاهها و شركتها ) و دولت به عنوان حاکمیت و همچنین به عنوان بزرگترین مشتری و البته سایر مشتریان می باشند . وموضوع دیگر حائز اهمیت آنست که تنوع تشکلهای صنفی باید به عنوان یک ظرفیت وفرصت مورداستفاده قرارگیرد و این تنوع وچندگانگی به هیچ وجه نباید موجب تهدید گردد. یعنی اگر مجموع توان تشکلها برای دفاع از حقوق صنف بکار گرفته نشود از اصل هدف دور شده ایم ..
6. باتوجه به تنوع در حوزه فناوري اطلاعات ، با مدنظر گرفتن مزيتهاي نسبي و پتاسيلهاي
فعلي استان، تصور مي كنيد استان يزد در كدام شاخه ها بيشتر و بهتر مي تواند پيشرفت
كند و راهكارهها پشنهادتان چيست
امروزه تمامي صنايع به طرق مختلف مرتبط و يا وابسته به صنعت آی تی مي باشند . از جمله مخابرات ، الكترونيك ، توليد نرم افزاراز مقوله فناوری اطلاعات جدا نیستند . به عنوان مثال مي توان در بخش مخابرات به بسترهاي فيبر نوري و يا شبكه هاي وايرلس و در بخش الكترونيك به توليد تراشه هاي سخت افزاري و ساخت دستگاههاي برق اضطراري و غيره اشاره نمود كه هر كدام جايگاهي در استان يزد دارند و ظرفیت بسيار برای کار و توسعه در این زمینه ها موجود است كه مي توان با برگزاری دوره های آموزشی و تامين اعتبار وتسهیلات وانتقال دانش فنی به پیشرفت آن همگام با جهان امیدوار بود . اما در بخش نرم افزاري با توجه به تنوع برنامه هاي موجود براي هر شغل و هر كسب كاري پتانسيل بيشتري وجود دارد و مي توان با وجود استعدادهاي اين استان كه تاكنون از آن بهره کافی برده نشده است استان را به قطب نرم افزاري مبدل نموددر واقع وظایف اصلی تشکلها همین هاست .
7. نظرتان در خصوص تعامل بخش دولت با بخش خصوصي در حوزه فناوري اطلاعات وراهكارهاي پيش رومطرح نماييد.
يقينا" سياستها و پتانسيلهاي استانهاي مختلف با يكديگر متفاوت هستند شايد عامل يا عوامل موفقيت يك پروژه در يك استان مي تواند عامل ايستا در استان ديگر باشد و يا شايد عكس آن هم اتفاق بيفتد و سبب جهش موفقيت در همان استان شود . در استان ما صنایع نوین از جمله فناوری اطلاعات به عنوان یک مزیت برتر توسط کارشناسان تلقی شده است پس مدیران صنف مي توانند با انجام مذاکرات و تنظیم جلسات بعد از شناسایی چالش ها و مشخص نمودن راهکارها با ارائه انتقادات و پيشنهادات، دولتمردان را در همه رده ها یاری بخشند .
8. مقوله اي كه خود بر آن اذعان داريد و در اين سوالات مطرح نشده است را طرح و پاسخ دهيد.
در پايان از تمامي كساني كه زمينه اين ارتباط را فراهم آوردند تشكر كرده و قدردان زحمات مسئولين صنف رايانه يزد كه تاكنون با همكاری با نظام صنفي رایانه باعث سرافرازي استان يزد در سراسر كشور شده اند هستم . لازم می دانم یادآور شوم چاره اندیشی در میدان کار ، امری متفاوت وسخت است لذا از خداوند منان خواستارم تا در صورت کسب افتخار خدمتگذاري، توان و صبر و همت لازم جهت رفع و رجوع امور به من عنايت نمايد .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا